veel onbekende technieken voor de tuinbouw toegepast in uniek project
Aanleg Green Well Westland technisch hoogstandje voor VB Projects

Met de officiële ingebruikname van het aardwarmteproject Green Well Westland sluit ook VB Projects een uniek project af. Het bedrijf uit De Lier was als system integrator verantwoordelijk voor een groot deel van de technische realisatie. Bij het project is gebruikgemaakt van een aantal innovatieve toepassingen. “Op zich zijn die technieken bekend, maar in de glastuinbouw zijn ze nog nooit toegepast”, constateert manager Marco de Bruijne van VB Projects.

AGF 2-2-2013

Voor VB Projects, onderdeel van de VB Group, was de aanleg van Green Well Westland een uitzonderlijk project. De vijf initiatiefnemers van het project namen de tuinbouwinstallateur in de arm voor de gehele geo-installatie vanaf de bron: de installatie die het mogelijk maakt de warmte uit de aardbodem bovengronds te benutten. Bij Green Well Westland, dat is gerealiseerd in Honselersdijk, komt warm water met een temperatuur van 85 graden uit de grond. Daarvoor is het water drie kilometer omhoog gepompt, om na gebruik weer te worden teruggepompt. Om het water uit de aardbodem te filteren, installeerde VB Projects een filterinstallatie met een tweevoudige werking. Ook de warmtewisselaars, die de warmte van het water overbrengen naar het netwerk, zijn door het bedrijf geleverd en geïnstalleerd.

AGF 2-2-20132

Gestuurde boringen

Vanaf het oppomppunt gaat er een leidingnetwerk naar de vijf bedrijven die deelnemen in het project. Het totale leidingwerk is 2.300 meter lang: 1.150 meter heen en 1.150 meter terug voor de retourleiding. De vijf bedrijven liggen op relatief korte afstand van elkaar. Vanaf de bron is het bedrijf Shadow Plant het verst verwijderd met 800 meter. “Op veel plaatsen in het tracé konden we niet graven. Daarom hebben we hier gekozen voor gestuurde boringen. Die maken het mogelijk leidingen te monteren zonder de bovengrond aan te tasten. In sommige gevallen waren die trajecten wel 200 meter lang”, zegt manager Marco de Bruijne van VB Projects. Om het afgekoelde water weer naar drie kilometer diepte terug te pompen, zijn twee injectiepompen geïnstalleerd. Die leveren een maximale druk van 90 bar. “Dat blijkt in de praktijk niet nodig, het kan op een kwart van de druk. Bij 90 bar druk is het ook nodig om het leidingwerk erop aan te passen. Bij drukken van 1 of 1,5 bar zou een wanddikte van 1,5 millimeter volstaan, hier is het staal 8,5 millimeter dik.” En van zeer hoogwaardige kwaliteit.

Aangepast leidingnetwerk

De leidingen zijn aangepast aan het project. Zo is er gekozen voor extra geïsoleerde leidingen die de warmteverliezen verlagen en die niet door het grondwater kunnen worden aangetast. Doordat het water uit de aardbodem extreem zout is (11% tegenover 4,5% voor zeewater) is gekozen voor andere kwaliteiten staal. De communicatie tussen afnemers en bron wordt geregeld via een glasvezelnetwerk. Ook dit is aangelegd door VB Projects in samenwerking met Arend-Sosef. Het bedrijf heeft in totaal vijf maanden nodig gehad om het technische gedeelte bovengronds te realiseren. Marco de Bruijne: “Ook voor ons was het nieuw. Bij een volgend project kan de basis weer hetzelfde zijn, maar wij hebben er veel van geleerd en we weten nu waar we bij een eventueel vervolg extra op moeten letten.”
Bij het project besparen de tuinders op jaarbasis bijna zes miljoen kubieke meter aardgas. Dat bespaart 10.500 ton CO2 per jaar. In totaal is de besparing in energie te vergelijken met 530.000 vierkante meter aan zonnepanelen.