13 maart 2012, Vakblad voor de Bloemisterij

Tweede boring Green Well Westland eind week 11

Bij aardwarmteproject Green Well Westland wordt deze week de boortoren verplaatst om de tweede put te kunnen realiseren. Naar verwachting gaat vrijdag 16 of zaterdag 17 maart de boor de grond in.

aardwarmte-greenwell-boorinstallatie 146x146

De boring van de tweede put in het aardwarmtedoublet vindt plaats nadat de eerste put, na vertraging, werd opgeleverd. Met een goede maand zal, als niets tegenzit, de tweede boring volgens woordvoerder Jos Scheffers van kwekerij Zeurniet een feit zijn. In totaal moet na 30 tot 35 dagen net als bij de eerste put een diepte zijn bereikt van ruim 2.800 meter.

’Mooie temperatuur’

Uit de eerste put kon water worden opgepompt van zo’n 85°C, wat volgens Scheffers een mooie temperatuur is. Ook is hij zeer te spreken over het debiet van circa 140 m3 per uur.

Swell packers

Intussen is duidelijk geworden wat de vertraging bij de eerste put veroorzaakte. Op bijna einddiepte liepen filterbuizen vast. Dit had te maken met het gebruik van zogeheten swell packers, die door opzwellen ondiepere stroming langs de filters moesten voorkomen om zo het heetste water te krijgen. Deze swell packers waren door onbekende oorzaak te vroeg uitgezet.

Green Well Westland BV is opgericht door de glastuinbouwbedrijven, Zeurniet, Zwingrow, G. Verkade, Teun Valstar en J.C.M. Mulder. Zij hebben als doel gezamenlijk een uniek en duurzaam aardwarmteproject te realiseren.