Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentartcolorbox has a deprecated constructor in /home/public/sites/www.green-well-westland.nl/plugins/content/artcolorbox/artcolorbox.php on line 19

donderdag 06 december 2012, Energiek2020

Aardwarmtecluster breidt uit

AardwarmteclusterGreenWell Westland gaat aardwarmte leveren aan externe partijen. Op dit moment wordt daarvoor een aansluiting bij drie extra tuinbouwbedrijven in het Westland gerealiseerd. Daarmee wordt het aantal bedrijven dat draait op deze put uitgebreid van vijf naar acht. Er wordt bovendien onderzocht of er voldoende vermogen beschikbaar is om nog meer bedrijven aan te sluiten. Hierover wordt in het voorjaar van 2013 een besluit genomen. De ervaringen die deze winter worden opgedaan, dienen daarbij als belangrijke informatie.

Warmtelevering

De bedrijven die nu werken aan een aansluiting op de aardwarmteput zijn Kwekerij C. Endhoven, Kwekerij van Velden en Ten Have Plant in Honselersdijk. Bij Endhoven en Ten Have is de warmtewisselaar geplaatst en zijn het leidingwerk en de appendages zo goed als klaar. Bij Van Velden zal de warmtewisselaar nog voor de kerst worden geplaatst. Deze maand start de test met de warmtelevering en op 1 januari moet de bron warmte leveren aan alle acht de bedrijven.

GreenWell Westland is  tot nu toe het grootste aardwarmtecluster in de tuinbouw met het hoogste vermogen en grootste aangesloten areaal. De exploitatie van de bron zal zich naar verwachting positief ontwikkelen dankzij de hoge COP (rendement van de bron) en de goede benutting. De drie extra aangesloten klanten vertegenwoordigen een gezamenlijk afgenomen vermogen van 1,5 MWth. De uitbreiding van de capaciteit van GreenWell Westland wordt begeleid door Agro AdviesBuro.